luni, 8 aprilie 2013

ZGOMOTUL, POLUAREA SONORA

Zgomotul o problema, poluarea sonora


Susurul izvoarelor, fosnetul frunzelor, murmurul apei, cantecul pasarilor si tunetele din timpul furtunilor l-au insotit pe om de cand a aparut pe pamant. Zgomotele provocate de diferitele activitati umane au aparut mai recent, o data cu formarea primelor mari aglomerari urbane si, mai ales, ulterior ca urmare a dezvoltarii impetuoase a tehnicii. Astfel, inca din antichitate, poetul latin Horatiu, in epistola 112, se pronunta impotriva zgomotului pe care trebuia sa-l suporte locuitorii Romei, iar in secolul I. e.n. un alt poet latin, Juvenal, propunea ca in marile orase sa existe locuri special amenajate pentru dormit, unde sa nu ajunga zgomotul produs de trecerea carelor pe strazile inguste si de harmalaia turmelor de animale.

James Sully, intr-un articol publicat in anul 1878 si intitulat "Civilizatie si zgomot", propunea luarea unor masuri pentru combaterea zgomotului. De altfel, in Anglia fusese votata inca in 1864 o lege care cauta sa stavileasca zgomotul excesiv de pe strazi si din locuinte, dar ea nu a fost niciodata aplicata in practica.--> In conditiile civilizatiei contemporane, omul traieste intr-o continua ambianta sonora. Pretutindeni, pe strada, la locul de munca, acasa, el este insotit neancetat de un cortegiu de zgomote si vibratii de cele mai diferite intensitati si avand efecte mai mult sau mai putin agresive asupra confortului si chiar asupra sanatatii sale.

Dar, pe buna dreptate ne putem intreba: oare omenirea trebuie neaparat sa suporte aceste consecinte reziduale ale civilizatiei? Nu ar fi oare mai logic, mai firesc, ca civilizatia, progresul sa se adapteze exigentelor impuse de asigurarea unei inalte calitati a vietii prin declansarea unei sustinute ofensive impotriva acestei "maladii a secolului" pe care o reprezinta poluarea sonora?

Datorita caracterului sau nociv si prezentei sale in toate compartimentele vietii, poluarea sonora constituie o problema majora ce se ridica in toate tarile dezvoltate din punct de vedere economic, precum si in cele in curs de dezvoltare.

Omul zilelor noastre este nevoit sa se deplaseze frecvent si doreste sa faca aceasta cat mai rapid. Ca urmare, pe arterele oraselor circula siruri nesfarsite de autoturisme, autobuze, autocamioane, motociclete, tramvaie, ilustrand astfel sugestiv ritmul in care pulseaza viata urbana. Toate aceste mijloace de transport constituie, in totalitatea lor, una din cele mai importante surse de poluare sonora.

La reuniunea care a avut loc la Paris in mai 1980, la care au participat peste 200 de experti din cele 24 de tari membre ale Organizatiei pentru Cooperare Economica si Dezvoltare (O.E.C.D.), a fost evidentiat faptul ca circulatia rutiera reprezinta principala sursa de zgomot in tarile respective, ca de altfel si in alte tari.

S-a aratat ca daca in domeniul transportului aerian au fost obtinute unele rezultate pozitive (proiectarea si producerea unor avioane dotate cu motoare relativ silentioase), problema circulatiei rutiere ca sursa principala de zgomot, mai ales in marile aglomerari urbane, este mai dificil de solutionat. S-a atras de asemenea atentia ca normele in vigoare in tarile occidentale industrializate privind limitarea zgomotului produs de autovehicule nu sunt suficiente pentru a ameliora situatia in acest domeniu.

Statisticile O.E.C.D. arata, astfel, ca o data cu sporirea parcului de autoturisme in tarile membre, de circa 260 milioane, in prezent, la 360 milioane in anul 2000, si de la 60 milioane la 90 milioane a vehiculelor utilitare, in  acelasi interval, numarul persoanelor afectate de sporirea nivelului de zgomot peste limita admisa de 65 dB(A), va depasi, la sfarsitul secolului, o cincime din intreaga populatie a acestor tari. Aceasta proportie reprezinta o crestere de 3O% comparativ cu situatia actuala, cand 100 de milioane din 730 milioane de locuitori ai celor 24 de tari membre ale E.C.D. sunt afectate de un nivel al zgomotului depasind 65 dB(A).

La Osaka, in Japonia, s-a constatat ca intre 1968 si 1076 nivelul de zgomot a crescut continuu, niveluri ridicate fiind inregistrate si in timpul noptii. Astazi in zonele rezidentiale nivelul sonor mediu a crerescut de la 49 la 64 dB(A), de-a lungul strazilor comerciale de la 63 la 68 dB(A), iar pe arterele principale de circulatie de la 71 la 76 dB(A). In prezent la Osaka este imposibil de a se distinge, din punct de vedere al zgomotului, noaptea de zi.

Asistam in toate tarile dezvoltate la un fenomen generalizat de extindere a zonelor poluate sonor, concomitent cu marirea nivelurilor de zgomot, care sunt si asa destul de ridicate.

Astfel, in Statele Unite, in raportul oficial al agentiei pentru protectia mediului ambiant se estimeaza ca nivelul de zgomot produs de autovehicule terestre s-a dublat pana in anul 2000. Or, deja inainte de asta peste 30 milioane de americani si-au "pierdut utilitatea locuintelor lor din cauza zgomotului de circulatie" si un numar si mai mare sunt "frecvent afectati si jenati in activitatea lor din cauza zgomotelor".

Si la noi in tara, ca urmare a dezvoltarii impetuoase a tuturor ramurilor economiei nationale, se manifesta o tendinta de crestere a nivelului de poluare sonora, zgomotul generat de circulatia urbana avand pondere mare.

Cuvinte: Zgomotul, poluarea sonora, zgomotele, zone poluate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

ZGOMOTUL, VARIATII, FRECVENTA, HERTZI

Ce este zgomotul, variatii, frecventa, hertzi Sunetul s-a integrat in asa masura in viata noastra cotidiana, incat rareori suntem constie...